Ett levande centrum

Ett levande centrum


Eslöv är i en väldigt spännande utvecklingsfas med bland annat ett attraktivt torg mitt i centrum som ska byggas om och växa fram till att bli en plats att mötas och umgås på. Ett torg mitt i centrum anpassat och utformat som ett gemensamt vardagsrum för ung som äldre. Det skapar en vackrare och renare stad men också en tryggare plats att vara på.

Ni alla minns säkert VM-festen på Stora torg i somras, vilken magisk känsla att få ta del av folkligheten och livfullheten som varje dag besökte och nyttjade torget. Man träffades, umgicks, samtalade, åt gott och använde platsen tillsammans. Stora torg är en plats där möten i alla åldrar ska kunna ta plats, där evenemang kan utformas och utföras. En plats för torghandel och matkultur, en naturlig plats att fika, njuta och umgås med varandra eller bara för att koppla av en stund. Ja möjligheterna är många!

Attraktivitet och trygghet

Torgen i städer har i dag en annan funktion än vad de tidigare har haft. De är naven i städerna där man möts upp och umgås med varandra. Tänk dig ett stort vardagsrum mitt i centrum som är öppet för alla dygnet runt. Mer folk i rörelse leder till en positiv utveckling och en tryggare stad.

Flöden, det vill säga folk i rörelse lockar till sig mer folk och skapar både attraktivitet och trygghet. Böljande blomsterrabatter är både vackert och attraktivt, vattenspel bjuder upp till lek och väcker lekfullheten på platsen och belysning skapar både stämning och ger en trygghetskänsla. Utformningen av platsen är designad utifrån oss människors behov. Vi mår bra av att möta och uppleva våra sinnen, dofta, känna och uppleva.

Utbud, service och kundupplevelse

Attraktivt utbud är oftast en utmaning men nog så viktig.

- Vilka verksamheter är bra för en välmående stad?

Eslöv har en mix av butikskedjor och unika butiker med engagerade entreprenörer som lyssnar på sin kund. Att vara handlare i dag är tufft och närheten till kunden är viktig. Kundupplevelsen blir allt viktigare. Statistik pekar på att den fysiska butiken är en viktig plats som inte kommer att dö ut. Artiklar om butiksdöd är inte befogat. Människan vill möta andra människor och få hjälp och råd med sina val av produkter. Även om den digitala närvaron växer och möjligheterna med digitaliseringen väcker kreativitet och skapar tillgänglighet så vill kunden ha det personliga mötet. De som har störst framgång är de näringsidkare som tar vara på möjligheten av den digitalisering som är.

Jag snubblade över en blomsterhandel i Sverige som har steppat upp och tagit ett kliv framåt mot en ökad kundupplevelse genom att filma binderiet av den blomsterbukett som var beställd och skickade filmsnutten till beställaren. Gissa om den kunden fick en positiv överraskning och visade uppskattande upp filmen för flera. Det genererade givetvis till en ökad kundkrets. En butiksinnehavare som på ett enkelt och smart sätt tar vara på den digitala närvaron som vi har. Det gillar jag!

Vi ses på stan!

Cecilia Reinholdsson, Centrumledare

#stadsutveckling #gillaeslöv