Eslövs Stad

Jag triggas av upplevelser och nya koncept! - LT mars



-Vad lockar dig?

Upplevelse och det personliga mötet blir allt viktigare. Vi nöjer oss inte längre med den traditionella shoppingupplevelsen som vi hittills har upplevt. Att gå in i butiken och köpa det man är ute efter och sedan lämna. Som konsument lockas du av nyheter och nya koncept, bättre service och framförallt tillgänglig handel. Som näringsidkare står man inför en enorm förändring med ett förändrat kundbeteende som man som näringsidkare ibland kan ha lite svårt för att bemöta och tackta. Hur ska jag göra? Hur ska jag få kunden till att välja mig? Vad kan jag förändra?

Den fysiska butiken och det personliga mötet väger än så länge tungt hos kunden. Butiker som Apple har hittat sin plattform genom att arbeta med tjänster och produktpresentation. Kunden kan sedan enkelt och smidigt beställa produkten i nätbutiken och får varan hemlevererad. Ett besök till Apple blir då nödvändig och blir både en upplevelse genom att man som kund får testa och klämma på produkterna. Kontentan blir då att kunden får en positiv kundupplevelse över den service man fått av professionell personal. 

För att överleva krävs en anpassning till nya beteenden och mindre yta för retail och nya lokala koncept. Förändrat kundbeteende gör att det poppar upp många nya koncept. Klädbutiker kompletterar med skor, smink och inredning i sina verksamheter medans frisörer tar in kläder och inredning i sitt sortiment, med syfte till att skapa merförsäljning och en kundupplevelse. Ett förändrat kundbeteende tvingar oss till att utvecklas och förändringar kan vara både jobbiga och kostsamma men även påfrestande på vår redan hårt belastade tid. Men jag skulle vilja påstå att de är både nödvändigt och avgörande för en fortsatt lukrativ handel. Den som tar sig tiden till att utvecklas och anpassa sin verksamhet efter kundens behov - kommer också att överleva. Det gäller att vara lyhörd och våga prova nya ideér. Nyheter säljer alltid!


Vad händer i Eslöv?
Ja, vad händer i Eslöv. Jag har hittills haft oerhört många intressanta möten och börjar få en något tydligare bild över Eslöv och dess utmaningar. Jag går nu in i fas 2 med att bland annat stärka och utveckla handeln. Lite trevliga shoppingaktiviteter och upplevelser är någonting som lockar de flesta och det ska jag såklart ombesörja. Först ut blir en liten påskaktivitet under skärtorsdagen och därefter shoppingdagar med fantastiska kampanjer den 26-28 april. I maj är det vårmarknad i Eslöv och juni/juli händer det spännande saker på Stora torg med fokus på upplevelse. Håll er uppdaterade på vår facebook Eslövs Stadskärneförening.


Vi ses på stan!
Cecilia Reinholdsson
Centrumledare


Krönika LT_mars.pdf Krönika LT_mars